På togt med Kongeskibet
Dannebrog i 1978. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Dannebrogs Deplacement |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Besætning 1978 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Jagtkaptajn | J .Sander larsen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Næstkommanderende | H. Svennevig | ||||||||||||||||||||||||||||||
KL (RE) | D. Zepka | ||||||||||||||||||||||||||||||
PL (RE) | K.larsen | ||||||||||||||||||||||||||||||
9 officerer af blandet rang | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 sergenter af blandet rang | |||||||||||||||||||||||||||||||
1 mening konstabel | |||||||||||||||||||||||||||||||
34 menige gaster. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Skibets arkitekttur |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||
På togt med Kongeskibet Dannebrog. |
Ja det er lidt
en oplevelse af de store for en ung jysk mand, der i bund og grund helst
ikke ville alt for langt hjemmefra, for at aftjene sin værnepligt.
Eftersom jeg
havde trukket frinummer til session og besluttet at ville gøre tjeneste
alligevel, godt nok med tanke om ikke at skulle længere væk fra
Holstebro end flyvestation Karup.
Jeg måtte afsted
med nattoget fra Holstebro og så til Hillerød, en tur på næsten 8 timer
i et tog der efterhånden blev godt fyldt med unge mænd, der alle skulle
til Sjælland for at være soldater, nogle havde allerede uniform på. Vi
grønne og kommende rekrutter, var i vores privat tøj. Det var koldt den
nat, vi havde frost og sne i rigelige mængder.
Da vi endeligt
ankom til Hillerød, var vi forsinket i ca. 1 time og måtte ringe til
kasernen for at melde vores ankomst, det var en noget små-sur vagtmester
der tog telefonen og med et grynt om, at vi ikke var mødt til tiden.
Dermed kunne vi forvente at skulle gå til Auderød, hvis han ikke kunne
få fat i biler til os. Men biler kom der, for at fragte os med til
Auderød kaserne.
Vi blev samlet i
små delinger af 15 mand og opmarcheret i rækker og ruder foran vores
kompagnibygning, jeg husker at det var andet kompagni og førstedeling
jeg tilhørte, med soldat nummer 2114, der senere blev ændret til nr.
114.
Vores sergent
Jan Jørgensen, en befaren og meget behagelig mand fulgte os over til
depotet, for udlevering af den tids udstyr, noget rigtigt hø af udstyr.
Der slet ikke kunne give os varmen i de 15 minusgrader, vi skulle være
ude i.
Efter end
rekruttid blev jeg nu Forlagt, som det hedder, til 8. kompagni, med
henblik på at skulle lære mine næste opgaver. Vi var samlet alle 34
menige soldater som skulle på Dannebrog her. Opdelt i tjeneste forms
grupper, det var så her jeg blev tildelt opgaven som værnepligtig Hof
kok, med klar besked om at det ville se godt ud, hvis jeg også lod mit
lange hår klippe kort igen.
Men vore
grupper/delinger havde også fælles opgaver, en af de morsomme var, at vi
skulle lære Honnør Hurra. Det er det man ser soldaterne på Kongeskibet
gøre, når de hilser Majestæten velkommen for første gang og naturligvis
efter endt togt, som farvel og tak for oplevelsen.
Midt i april det
år var vi klar til at komme ombord på Dannebrog. Maskinfolkene var
kommet ombord en uge før alle andre, de skulle jo have alle motorer
startet op, så vi havde både sejlkraft, strøm og vand ombord, samt at vi
kunne lænse, når det skulle gøres. Nu var vore grønne kampuniformer
blevet afløst af 2 sorte- og 2 hvide uniformer, med tilhørende hvide
sko. De sorte uniformer var til hjemrejse på orlov og de andre pæne
hvide uniformer, var så den daglige ombord på skibet. Ret meget tøj når
man skulle have plads til privat tøj også. Husk at vores skab var 30x40x
60cm og de 60 cm var højdemål. Køjen vi havde at sove i var en
behageligt af slagsen, om end den kun var 180 cm lang og 70 cm bred. En
stål ramme hvor i den var ombundet tovværk til at holde en kraftig
lærredsdug, der udgjorde det som madras. Man sov godt der, når soldater
kammeraterne ikke lige syntes de skulle lave sjov med køjeholderen ved
at løsne knuderne i tovværket, så man sank i et hul der rakte helt ned
til næste køje, øv det tog tid at få det rigget til igen.
Dannebrog havde
2 ”banjer” for menigt mandskab, Kongens kvarter og Dronningens kvarter.
Kongens kvarter var øverst og med forbindelse til ”høkerens” butik. Her
hørte jeg til. Dronningens Kvarter lå nederst og med flest gaster
tildelt. Fælles for disse var at de lå oppe for skibs, med køjerne
placeret på skotterne, et lille bord med et par bløde stole omkring i
midten. Disse stole havde vi nogen sjov med, når der var stor søgang, så
kunne de vælte og i modsat bølgegang rejse sig igen. Det skete flere
gange under turen til Færøerne husker jeg. |
||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Kongechalluppen, Man kan se den fører kongeflaget, så hendes Majestæt er ombord. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Her er der lidt blandede billeder, fra Kongeskibet. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Første tur til Borhom 22. maj 1978 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Indvielse af Sallingsund broen, 30. maj 1978. |
![]() Sallingsundbroen, der blev indviet 30.maj 1978. Dannebrog havde kaj plads i Nykøbing Mors havn. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Lidt fra togtet til Salling og Mors |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Menuerne i dage på turen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
på togt til Flensborg, den 14. juni 1978 |
![]() Dannebrog i Flensborg 1978, med lys og flag over toppene. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Her ses en lille video fra TV2-syd, der var på pletten dengang. |
https://www.tvsyd.dk/video/klip/1978-kongeskibet-dannebrog-i-flensborg-for-forste-gang |
||||||||||||||||||||||||||||||
Lidt fra togtet til Flensborg, den 14. juni 1978 | Vi var noget stolte hos besætningen
da vi drog afsted mod Flensborg, det var jo første gang Dronningen og
Dannebrog, Besøgte byen i 114 år. Ikke bare det, at det var første gang med besøget for Hendendes Majestæt, men også at vi allere nu skulle udenlands, for første gang, hvordan skulle det ikke gå? Flot var det, da vi sejlede ned gennem Flensborg fjord og alle de små og mellemstore skibe af privat ejerskab seljede imod os som velkomst. Det var en oplevelse af de helt store at se de mange skibe pyntet med flag og enkelt skød fyrværkeri af også, bare fordi de var glade for at se os. På Dannebrog selv var der sat flag og lys over toppene, vi var pyntet og pudset til det helt store festivitas. I havn kom vi og nu skulle der så være officiel modtagelse af Hendes Majestæt og Hans Kongelige højhed på kajen, der efterfølgende så blev afhentet i kortege af ministerbiler, samt en del følgebiler, jeg selv syntes nu at følgebilerne var mest interessante, for her befandt sig nogle af disse cevilt klædte vagter, der havde maskinpistoler skjult bag døren på bilen. De var lidt mere imponerende syntes jeg, for man var vel også stadigvæk soldat. Mine opgaver i dagene hvor vi var i Flensborg, var blot at sørge for morgenmaden til Hoffet, så kunne jeg efter følgende holde fri og være soldat sammen med mine kammerater ombord. Vi havde for det meste ret tidligt fri i Flensborg og altid fri om aftenen, undtaget de som skulle være vagtmandskab ombord. Vi havde lov at gå i byen i vore hvide uniformer, men med ordre om, at opførselen skulle være upåklagelig fra vores side. Så i byen kom vi både for, at kigge på kulørte vinduer, af mere eller mindre udfordrende udsmyknings karakter. Modsat var det jo for os heller ikke lige til, at kende forskel på lanternernes kulørte betydning, hele byen var jo pyntet med blinkende- & farvede lygter. Det blev også lige til en enkelt tur på en byens pænere beværtninger. Her fik vi øl og god musik til dans med de tyske kvinder, vi var ikke helt så populære hos det mandlige køn, men alligevel var det er super tur vi havde rundt i Flensborg. Alle nåede samlet hjem til skibet i god behold sådan, at vi var planmægsigt klar til afgang, når tiden kom. Afgang fra Flensborg, var så vidt jeg husker det, den 16. juni om aftenen. Det skete narturligvis med samme "pomp & Pragt" som vi var ankommet, mange skibe fulgte os på vej med Lys og flag de steder hvor det var muligt, der var tuden med tågehorn, som afskeds-hilsen til os og på Dannebrog Strøg vi først "flag over toppene", da vi var godt ude af havnen og på vej hjem til Bøje 1 i København. Vi sejlede ud gennem Flensborg fjord og op gennem Øresund og Storebælt, til vi planmægsigt ankom i København. Så var der lige tid afrigning og klargørring til næste togt, der jo skulle gå til Færøerne. |
||||||||||||||||||||||||||||||
På togt til Færøerne, i regn og blæst. (storm) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Ja uvejr kan tage hårdt på skibet, her er det en knækket fartøjsbom, efter sejlads til Færøerne i 1978. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
![]() På vej til Færøerne, lige inden stormen blev så kraftig, at det blev forbudt at færdes på dækket. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Vort tro følgeskib til Færøerne Møen. Minelæggeren Møen, havde en svær sejlads på togtet, da Skibet er fladbundet. |
![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Oslo, til 75 års fødselsdag hos kong Olav den 5. af Norge. | |||||||||||||||||||||||||||||||