På togt med Kongeskibet Dannebrog i 1978.
Den første mynstring foran Dannebrog på Holmen

Her er Kongeskibet Dannebrog fotograferet ved kaj i Århus 2015, hvor jeg igen besøgte Danmarks smukkeste skib.



Dannebrogs Deplacement

Type

Kongeskib

Historie

Værft

Orlogsværftet

Påbegyndt

2. januar 1931

Søsat

10. oktober 1931

Taget i brug

26. maj 1932

Skæbne

Operativ

Tekniske data

Deplacement

1.238 tons

Længde

78,43 meter

Bredde

10,42 meter

Dybgang

3,62 meter

Fremdrift

2× B&W Alpha Diesel, 6T23L-KVO, á 870 Hk

Fart

13,5 knob

Rækkevidde

3.600 sømil

Besætning 1978  
Jagtkaptajn J .Sander larsen
Næstkommanderende H. Svennevig
KL (RE) D. Zepka
PL (RE) K.larsen
  9 officerer af blandet rang
  7 sergenter af blandet rang
  1 mening konstabel
  34 menige gaster.
Skibets arkitekttur

På togt med Kongeskibet Dannebrog.

Ja det er lidt en oplevelse af de store for en ung jysk mand, der i bund og grund helst ikke ville alt for langt hjemmefra, for at aftjene sin værnepligt.

Eftersom jeg havde trukket frinummer til session og besluttet at ville gøre tjeneste alligevel, godt nok med tanke om ikke at skulle længere væk fra Holstebro end flyvestation Karup.
Det blev lidt en overraskelse den dag brevet fra forsvarskommandoen kom, med besked om at stille til tjeneste, på Auderød kasserne den 14. januar 1978 kl. 0800.  

Jeg måtte afsted med nattoget fra Holstebro og så til Hillerød, en tur på næsten 8 timer i et tog der efterhånden blev godt fyldt med unge mænd, der alle skulle til Sjælland for at være soldater, nogle havde allerede uniform på. Vi grønne og kommende rekrutter, var i vores privat tøj. Det var koldt den nat, vi havde frost og sne i rigelige mængder.

Da vi endeligt ankom til Hillerød, var vi forsinket i ca. 1 time og måtte ringe til kasernen for at melde vores ankomst, det var en noget små-sur vagtmester der tog telefonen og med et grynt om, at vi ikke var mødt til tiden. Dermed kunne vi forvente at skulle gå til Auderød, hvis han ikke kunne få fat i biler til os. Men biler kom der, for at fragte os med til Auderød kaserne.

Vi blev samlet i små delinger af 15 mand og opmarcheret i rækker og ruder foran vores kompagnibygning, jeg husker at det var andet kompagni og førstedeling jeg tilhørte, med soldat nummer 2114, der senere blev ændret til nr. 114.

Vores sergent Jan Jørgensen, en befaren og meget behagelig mand fulgte os over til depotet, for udlevering af den tids udstyr, noget rigtigt hø af udstyr. Der slet ikke kunne give os varmen i de 15 minusgrader, vi skulle være ude i. Værre var den maskinpistol vi fik udleveret, den gav "klemmere" på ammunitionen og var det ikke den der var problemet, ja så var vores ammunition ofte så gammel at vi kunne få forsinket afgåelse af skud, faktisk helt op til 45 sekunder.

Efter end rekruttid blev jeg nu Forlagt, som det hedder, til 8. kompagni, med henblik på at skulle lære mine næste opgaver. Vi var samlet alle 34 menige soldater som skulle på Dannebrog her. Opdelt i tjeneste forms grupper, det var så her jeg blev tildelt opgaven som værnepligtig Hof kok, med klar besked om at det ville se godt ud, hvis jeg også lod mit lange hår klippe kort igen.

Men vore grupper/delinger havde også fælles opgaver, en af de morsomme var, at vi skulle lære Honnør Hurra. Det er det man ser soldaterne på Kongeskibet gøre, når de hilser Majestæten velkommen for første gang og naturligvis efter endt togt, som farvel og tak for oplevelsen.

Midt i april det år var vi klar til at komme ombord på Dannebrog. Maskinfolkene var kommet ombord en uge før alle andre, de skulle jo have alle motorer startet op, så vi havde både sejlkraft, strøm og vand ombord, samt at vi kunne lænse, når det skulle gøres. Nu var vore grønne kampuniformer blevet afløst af 2 sorte- og 2 hvide uniformer, med tilhørende hvide sko. De sorte uniformer var til hjemrejse på orlov og de andre pæne hvide uniformer, var så den daglige ombord på skibet. Ret meget tøj når man skulle have plads til privat tøj også. Husk at vores skab var 30x40x 60cm og de 60 cm var højdemål. Køjen vi havde at sove i var en behageligt af slagsen, om end den kun var 180 cm lang og 70 cm bred. En stål ramme hvor i den var ombundet tovværk til at holde en kraftig lærredsdug, der udgjorde det som madras. Man sov godt der, når soldater kammeraterne ikke lige syntes de skulle lave sjov med køjeholderen ved at løsne knuderne i tovværket, så man sank i et hul der rakte helt ned til næste køje, øv det tog tid at få det rigget til igen.

Dannebrog havde 2 ”banjer” for menigt mandskab, Kongens kvarter og Dronningens kvarter. Kongens kvarter var øverst og med forbindelse til ”høkerens” butik. Her hørte jeg til. Dronningens Kvarter lå nederst og med flest gaster tildelt. Fælles for disse var at de lå oppe for skibs, med køjerne placeret på skotterne, et lille bord med et par bløde stole omkring i midten. Disse stole havde vi nogen sjov med, når der var stor søgang, så kunne de vælte og i modsat bølgegang rejse sig igen. Det skete flere gange under turen til Færøerne husker jeg.

For-skibs befandt sig også vores lille kantine hvor forplejning og lærdom blev nydt. Vi havde bl.a. undervisning i både navigation og tovværk, undervist af vore befalingsmænd og officerer. Mange herlige timer blev brugt til denne form sysler.
 
Kongechalluppen, Man kan se den fører kongeflaget,
så hendes Majestæt er ombord.
Her er der lidt blandede billeder, fra Kongeskibet.
Lidt om daglig adfærd, for rigtig sømand ombord. Hej Soldier, check ind og ud på skibet, når du kommer ombord eller går fra borde. Lidt fra nyere tid og et af mine besøg på skibet. Jeg fik den ære at blive fotograferet med en af mine afløsere som Hofkok.. tak for det!
Her er jeg sammen med fruen, Pjevs og hans datter, på besøg i 2015 Her "mingler" vi lige lidt på agterdækket, det, fruen, Jagtkaptajnen og andre gæster. vi har lige nydt det lækre mad der blev serveret igen. Et sidste billede inden hjemrejse fra Århus og tak for et sædvanligt dejligt besøg og god info fra Jagtkaptajnen.
Ja Kronebilerne er også. Fruen sammen med vagten og sølvkammergsten. Bemærk guldpynten under bovsprydet, det ægte guld.

 
 
Mens vi venter på at komme i land på Færøerne. Hendes Majestæt Dronning, HKH Prins Henrik, samt de 2 unge prinser. Et lille kig på Thorshavn

Lidt Lånte billeder
   
Ingang til Rygesalon og bibliotek. Spisestuen for de kongelige. Bemærk de sorte pletter i gulvet, de er til "slingregrej" og det var der brug på togtet til Færøerne i 1978. Hyggehjørnet på Dannebrog.
     
 
   
   
Første tur til Borhom
22. maj 1978
 
 
   
Indvielse af Sallingsund broen, 30. maj 1978.
Sallingsundbroen, der blev indviet 30.maj 1978.
Dannebrog havde kaj plads i Nykøbing Mors havn.

Lidt fra togtet til Salling og Mors 


 

Menuerne i dage på turen.
 
   
på togt til Flensborg, den 14. juni 1978
Dannebrog i Flensborg 1978, med lys og flag over toppene.

Her ses en lille video fra TV2-syd, der var på pletten dengang.

https://www.tvsyd.dk/video/klip/1978-kongeskibet-dannebrog-i-flensborg-for-forste-gang

Lidt fra togtet til Flensborg, den 14. juni 1978 Vi var noget stolte hos besætningen da vi drog afsted mod Flensborg, det var jo første gang Dronningen og Dannebrog, Besøgte byen i 114 år.
Ikke bare det, at det var første gang med besøget for Hendendes Majestæt, men også at vi allere nu skulle udenlands, for første gang, hvordan skulle det ikke gå?

Flot var det, da vi sejlede ned  gennem Flensborg fjord og alle de små og mellemstore skibe af privat ejerskab seljede imod os som velkomst. Det var en oplevelse af de helt store at se de mange skibe pyntet med flag og enkelt skød fyrværkeri af også, bare fordi de var glade for at se os.

På Dannebrog selv var der sat flag og lys over toppene, vi var pyntet og pudset til det helt store festivitas. I havn kom vi og nu skulle der så være officiel modtagelse af Hendes Majestæt og Hans Kongelige højhed på kajen, der efterfølgende så blev afhentet i kortege af ministerbiler, samt en del følgebiler, jeg selv syntes nu at følgebilerne var mest interessante, for her befandt sig nogle af disse cevilt klædte vagter, der havde maskinpistoler skjult bag døren på bilen. De var lidt mere imponerende syntes jeg, for man var vel også stadigvæk soldat. Mine opgaver i dagene hvor vi var i Flensborg, var blot at sørge for morgenmaden til Hoffet, så kunne jeg efter følgende holde fri og være soldat sammen med mine kammerater ombord.
Vi havde for det meste ret tidligt fri i Flensborg og altid fri om aftenen, undtaget de som skulle være vagtmandskab ombord.
Vi havde lov at gå i byen i vore hvide uniformer, men med ordre om, at opførselen skulle være upåklagelig fra vores side.
Så i byen kom vi både for, at kigge på kulørte vinduer, af mere eller mindre udfordrende udsmyknings karakter. Modsat var det jo for os heller ikke lige til, at kende forskel på lanternernes kulørte betydning, hele byen var jo pyntet med blinkende- & farvede lygter.
Det blev også lige til en enkelt tur på en byens pænere beværtninger.
Her fik vi øl og god musik til dans med de tyske kvinder, vi var ikke helt så populære hos det mandlige køn, men alligevel var det er super tur vi havde rundt i Flensborg. Alle nåede samlet hjem til skibet i god behold sådan, at vi var planmægsigt klar til afgang, når tiden kom.
 
Afgang fra Flensborg, var så vidt jeg husker det, den 16. juni om aftenen. Det skete narturligvis med samme "pomp & Pragt" som vi var ankommet, mange skibe fulgte os på vej med Lys og flag de steder hvor det var muligt, der var tuden med tågehorn, som afskeds-hilsen til os og på Dannebrog Strøg vi først "flag over toppene", da vi var godt ude af havnen og på vej hjem til Bøje 1 i København. Vi sejlede ud gennem Flensborg fjord og op gennem Øresund og Storebælt, til vi planmægsigt ankom i København.
Så var der lige tid afrigning og klargørring til næste togt, der jo skulle gå til Færøerne.

På togt til Færøerne, i regn og blæst. (storm)

 
 
Ja uvejr kan tage hårdt på skibet, her er det en knækket fartøjsbom, efter sejlads til Færøerne i 1978.
   
   
 
På vej til Færøerne, lige inden stormen
blev så kraftig, at det blev forbudt at færdes på dækket.
   
Vort tro følgeskib til Færøerne Møen. Minelæggeren Møen, havde en svær sejlads på togtet, da Skibet er fladbundet.
N82 Møen 4. oktober 1962 Udgået 22. oktober 2004    

Oslo, til 75 års fødselsdag hos kong Olav den 5. af Norge.